Think News-Κύπρος: Αξιωματικός του Στρατού έκανε μασάζ σε spa και τα χρέωνε στο κράτος
ΑΜΥΝΑ

ΚΥΠΡΟΣ: ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΑΣΑΖ ΣΕ SPA ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΕΩΝΕ ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ

Απίστευτο, αλλά αληθινό. Το Κράτος κατέβαλλε για ιατρικά έξοδα ανώτερου αξιωματικού της Εθνικής Φρουράς και μελών της οικογένειας του ύψους €101.375 σε μόλις τέσσερα χρόνια, χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται ότι ο ίδιος ή κάποιο μέλος της οικογένειάς του να αντιμετώπισε κάποιο σοβαρό θέμα υγείας.

Αυτό διαπιστώνει στην έκθεσή του για το Υπουργείο Άμυνας ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, σημειώνοντας μάλιστα ότι ο αξιωματικός από το 2006 έως το 2016 έλαβε συνολικά μόλις οκτώ ημέρες αναρρωτικής άδειας. 

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, μετά από καταγγελία, έγινε έλεγχος των εξόδων ιατρικής περίθαλψης του εν λόγω αξιωματικού όταν υπηρετούσε ως Στρατιωτικός Ακόλουθος στην πρεσβεία της Δημοκρατίας στη Ρωσική Ομοσπονδία, τη χρονική περίοδο Αύγουστος 2012-Ιούνιος 2016.

Από τη διερεύνηση προέκυψαν τα ακόλουθα θέματα:

Πρώτον: Ο εν λόγω αξιωματικός έλαβε, τα τελευταία δέκα έτη, συνολικά οκτώ ημέρες αναρρωτικής άδειας. Ανατρέχοντας σε προγενέστερες περιόδους, μέχρι και το 1997, διαπιστώθηκε ότι, σύμφωνα με τους σχετικούς φακέλους, δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας που να χρήζει συστηματικής ιατρικής παρακολούθησης και ουδέποτε είχε παραπεμφθεί ή ζήτησε να παρουσιασθεί σε ιατροσυμβούλιο για λόγους υγείας.

Επιπρόσθετα, από δειγματοληπτικό έλεγχο που διενεργήσαμε στα αναλυτικά τιμολόγια και χρεώσεις για τις παρεχόμενες ιατρικές υπηρεσίες προς τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε σοβαρή χρόνια ιατρική πάθηση ή νόσημα που να απαιτεί τακτική ιατρική παρακολούθηση και χορήγηση συγκεκριμένης φαρμακευτικής αγωγής, καθώς επίσης να έχουν υποβληθεί σε οποιαδήποτε χειρουργική επέμβαση.

Δεύτερον: Για σκοπούς ελέγχου των επιμέρους εξόδων ιατρικής περίθαλψης του υπό αναφορά Στρατιωτικού Ακόλουθου, καθώς και των υπολοίπων δικαιούχων της οικογένειάς του, επιλέγηκε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ενταλμάτων πληρωμής, που αφορούν στη χρονική περίοδο Αύγουστο 2015 μέχρι Ιούλιο 2016. Το σύνολο του δείγματος ελέγχου ανήλθε στις €38.257 εκ των οποίων, ποσό €20.513 αφορούσε τον ΑΚΑΜ, €11.298 την γυναίκα του και €6.446 το παιδί του.

Τα κυριότερα ευρήματα και διαπιστώσεις παρατίθενται παρακάτω:

●Το 1/3 περίπου των συνολικών εξόδων της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου, αφορούν στις επισκέψεις των εν λόγω δικαιούχων σε ειδικούς ιατρούς, για τις οποίες καταβλήθηκαν συνολικά €10.511. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, σε χρονικό διάστημα ενός έτους, είχαν πραγματοποιηθεί συνολικά 79 ιατρικές επισκέψεις, χωρίς ωστόσο να καθίσταται εφικτός, με βάση τα στοιχεία και δικαιολογητικά που τηρούνται στο ΥΠΕΞ, ο προσδιορισμός, αφενός του εκάστοτε ιατρικού προβλήματος λόγω του οποίου ο ασθενής επισκέφθηκε τον ειδικό ιατρό, ούτε της αντίστοιχης ιατρικής γνωμάτευσης κατόπιν εξέτασής του.

● Ο εν λόγω αξιωματικός ουδέποτε έλαβε άδεια ασθενείας από την ημερομηνία τοποθέτησής του ως Ακόλουθος Άμυνας (17.8.2012), μέχρι την ολοκλήρωση του ελέγχου. Ωστόσο, με βάση τα υπό εξέταση στοιχεία διαπιστώνεται ότι, σε διάστημα μόλις ενός έτους, υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση λιπώματος, γαστροσκόπηση κατόπιν γενικής αναισθησίας και κολονοσκόπηση για αφαίρεση πολύποδα.

Επιπρόσθετα του χορηγήθηκε σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις αναισθητικό για διενέργεια μικροεπεμβάσεων, υποβλήθηκε τρεις φορές σε διαθερμική αφαίρεση επιδερμικής βλάβης, σε επτά διαφορετικές διαγνωστικές εξετάσεις με υπερηχογράφημα και σε διάφορες θεραπείες με χορήγηση φαρμάκων συνολικού κόστους €3.211, καθώς επίσης επισκέφθηκε επανειλημμένα ειδικούς ιατρούς, συνολικά 14 διαφορετικών ιατρικών ειδικοτήτων.

Συναφώς αναφέρεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία που τηρούνται στο Υπουργείο Άμυνας, μετά τις ημερομηνίες υποβολής του ασθενή στις παραπάνω επεμβάσεις/εξετάσεις, δεν είχε προγραμματισθεί οποιαδήποτε άδεια ανάπαυσής του, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο ΑΚΑΜ προσερχόταν ανελλιπώς στα υπηρεσιακά του καθήκοντα, ακόμη και στις περιπτώσεις εκείνες όπου του χορηγήθηκε γενική αναισθησία και ακολουθούσε εργάσιμη ημέρα.

● Σε χρονικό διάστημα έξι μηνών ο ΑΚΑΜ υποβλήθηκε συνολικά σε 22 θεραπείες μασάζ μαζί με ηλεκτροθεραπεία, συνολικού κόστους €3.234. Σημειώνεται ότι, με βάση την υφιστάμενη συμφωνία που έχει συναφθεί από την πρεσβεία με ανώνυμη εταιρεία παροχής ιατρικών υπηρεσιών, οι εν λόγω θεραπείες μασάζ συνιστούν ξεχωριστή κατηγορία υπηρεσιών από τις φυσιοθεραπείες και εργασιοθεραπείες, καθώς επίσης έχουν διαφορετικές χρεώσεις στον αντίστοιχο τιμοκατάλογο. Συναφώς αναφέρεται ότι, στη χρονική περίοδο του ενός έτους που εξετάζουμε, επιπλέον των παραπάνω θεραπειών μασάζ, είχε υποβληθεί προηγουμένως σε 13 εργασιοθεραπείες και ηλεκτροθεραπείες, συνολικής χρέωσης €1.825.

● Στη σύζυγό του διενεργήθηκε, σε χρονικό διάστημα 6 μηνών, συγκεκριμένη γυναικολογική εξέταση με υπερηχογράφημα συνολικά εννέα φορές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, το κόστος κάθε εξέτασης συμπεριλαμβανομένης της επίσκεψης στο γυναικολόγο ανερχόταν στα €306. Σημειώνεται ότι, με βάση το συμφωνημένο τιμοκατάλογο ο ανάδοχος οφείλει να παραχωρεί πρόσθετη ποσοστιαία έκπτωση ύψους 20% στις ήδη συμφωνηθείσες τιμές, για επαναλαμβανόμενα υπερηχογραφήματα εντός χρονικού διαστήματος 6 μηνών.

Ωστόσο, από έλεγχο που διενεργήσαμε στα αντίστοιχα εντάλματα πληρωμών και σχετικά τιμολόγια, διαπιστώθηκε αφενός η μη συμμόρφωση του αναδόχου στην εν λόγω πρόνοια και αφετέρου η καταβολή από την πρεσβεία ολόκληρου του χρηματικού ποσού, χωρίς τη διεκδίκηση της ανάλογης έκπτωσης. Επιπρόσθετα, η παραπάνω διαφορά στην τιμολόγηση των διαγνωστικών εξετάσεων από μέρους του αναδόχου, εντοπίστηκε και σε τρία διαδοχικά υπερηχογραφήματα, στα οποία υποβλήθηκε ο ΑΚΑΜ.

● Όλα τα μέλη της οικογένειας, διαφαίνεται ότι, ανά τακτά χρονικά διαστήματα υποβάλλονταν σε διάφορες οδοντιατρικές εργασίες, που αφορούσαν κυρίως καθαρισμό πέτρας, θεραπεία φλεγμονής των ούλων, φθορίωση και στίλβωση των δοντιών, κ.α., συνολικού κόστους περίπου €490 ανά επίσκεψη.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο ΑΚΑΜ, επαναλάμβανε όλες τις παραπάνω οδοντιατρικές εργασίες κάθε τέσσερις μήνες, συγκεκριμένα κατά τους μήνες Απρίλιο, Αύγουστο και Δεκέμβριο του 2015.

Σημειώνεται ότι, μεταξύ των οδοντιατρικών επισκέψεων περιλαμβάνεται και διάγνωση από ορθοδοντικό, με χρέωση €377, η οποία, σύμφωνα με τους περί Κυβερνητικών Ιατρικών Ιδρυμάτων και Υπηρεσιών Γενικούς Κανονισμούς του 2013, δεν καλύπτεται από δημόσια δαπάνη.

● Τόσο ο ΑΚΑΜ, όσο και η σύζυγός του υποβλήθηκαν σε θεραπείες με φαρμακευτική αγωγή συνολικού κόστους €4.795, χωρίς ωστόσο να καθίσταται εφικτός ο προσδιορισμός της εκάστοτε θεραπείας που τους παρασχέθηκε. Επιπρόσθετα, σε μία περίπτωση, επισκέφθηκαν καθηγητή ιατρικής για γνωμάτευση, καταβάλλοντας συνολικά €500, χωρίς ωστόσο να παρατίθενται οποιεσδήποτε πληροφορίες αναφορικά με την αναγκαιότητα υποβολής στη συγκεκριμένη εξέταση και θεραπεία.

Τρίτον: Λαμβάνοντας υπόψη τις επανειλημμένες επισημάνσεις του Υπουργείου Υγείας, μέσω της επιστολής του ημερ. 21.1.2014, αναφορικά με την μη δέσμευσή του να προβαίνει σε πλήρη κάλυψη όσων ενταλμάτων πληρωμής κριθούν ως μη δικαιολογημένα και κυρίως στις περιπτώσεις που διαπιστώνονται καταχρήσεις, καθώς επίσης περιπτώσεις όπου δεν δικαιολογείται κάλυψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, θα αναμέναμε ότι, μέσω του πρωτογενή ελέγχου των εν λόγω ενταλμάτων που διενεργείται από την πρεσβεία και ακολούθως από το λογιστήριο του ΥΠΕΞ, όσο και του δευτερογενή ελέγχου τους από το Υπουργείο Υγείας, σημαντικός αριθμός ιατρικών εξόδων (πχ ορισμένα από τα οδοντιατρικά έξοδα που αναφέρονται πιο πάνω) θα έπρεπε να κριθούν ως μη επιλέξιμα για αποζημίωση και συνεπώς να απορριφθούν με την παραπάνω αιτιολόγηση.

Επίσης, παρά το σημαντικό ύψος των δαπανών, δεν φαίνεται να διενεργήθηκε, από οποιοδήποτε από τους εμπλεκόμενους φορείς, οποιαδήποτε αξιολόγηση αναφορικά με την αναγκαιότητά τους. Επισημαίνεται ότι, με βάση την αναλυτική κατάσταση των ετήσιων απολαβών του υπό αναφορά Στρατιωτικού Ακόλουθου, ουδέποτε έχει επιβληθεί οποιαδήποτε σχετική μισθολογική αποκοπή, από την ημερομηνία τοποθέτησής του στα συγκεκριμένα καθήκοντα μέχρι και σήμερα.

Τέταρτον: Το Υπουργείο Υγείας με την επιστολή του ημερ. 10.10.2014, καθόρισε συγκεκριμένες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται από τις διπλωματικές αποστολές για την αποζημίωση των τιμολογίων που αφορούν στην παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στους δημόσιους υπαλλήλους που υπηρετούν στο εξωτερικό, επιτυγχάνοντας έτσι καλύτερα αποτελέσματα στον έλεγχο των συγκεκριμένων δαπανών.

Ωστόσο, ο Υπουργός Εξωτερικών, με επιστολή του προς τον Υπουργό Υγείας, ημερ. 19.11.2014, ζήτησε όπως ανασταλεί η ισχύς της υπό αναφορά εγκυκλίου. Επιπρόσθετα, το ΥΠΕΞ στην εν λόγω επιστολή του εισηγήθηκε όπως εξετασθεί η ενίσχυση ελέγχου των διαδικασιών που ακολουθούνται στο παρόν στάδιο, καθώς επίσης το ενδεχόμενο σύναψης σχεδίου ομαδικής ασφάλειας υγείας που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του προσωπικού, χωρίς να έχει προωθηθεί ακόμη, μετά από παρέλευση σχεδόν δύο χρόνων, οποιαδήποτε ενέργεια προς την κατεύθυνση αυτή, παρά τις όποιες αρνητικές συνέπειες προκύπτουν λόγω της μη χρηστής διαχείρισης των συγκεκριμένων κρατικών κονδυλίων.

Πέμπτον: Στις διαδικασίες πληρωμής και ελέγχου των εξόδων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, που περιγράφονται στην παραπάνω επιστολή του Υπουργείου Υγείας, καθορίζεται μεταξύ άλλων ότι τα εν λόγω έξοδα προπληρώνονται αρχικά από τον ασθενή (δημόσιο υπάλληλο) και ακολούθως προωθείται σχετικό αίτημα μέσω της διπλωματικής αποστολής προς το Υπουργείο Υγείας, το οποίο αφού εξετασθεί από αρμόδιο ιατρικό λειτουργό και κριθεί δικαιολογημένο, καταβάλλεται στο δικαιούχο ως αποζημίωση το αντίστοιχο εγκεκριμένο χρηματικό ποσό.

Έπειτα από μελέτη της σχετικής συμφωνίας, που έχει συναφθεί στις 20.2.2015, μεταξύ της πρεσβείας της ΚΔ και Ανώνυμης Εταιρείας παροχής ιατρικών υπηρεσιών, διαπιστώθηκε ότι, σε αντίθεση τόσο με τις παραπάνω πρόνοιες του Υπουργείου Υγείας, όσο και με την πρακτική που εφαρμόζεται από τις υπόλοιπες διπλωματικές αποστολές στο εξωτερικό, η εξόφληση των εκάστοτε ιατρικών εξόδων πραγματοποιείται απ’ ευθείας από την πρεσβεία, χωρίς ο ασθενής να προκαταβάλλει από ίδιους πόρους το αντίτιμο των ιατρικών υπηρεσιών που του παρέχονται.

Έκτον: Επιπρόσθετα, με βάση τις παραπάνω διαδικασίες, στις περιπτώσεις προγραμματισμένων ιατρικών επισκέψεων, που συνεπάγονται την καταβολή μεγάλων χρηματικών ποσών (πχ χειρουργικές επεμβάσεις, τοκετός), απαιτείται η εξασφάλιση σχετικής προέγκρισης από το Υπουργείο Υγείας, προκειμένου ο ασθενής να δικαιούται αποζημίωση των ιατρικών εξόδων που θα προκαταβάλει από ιδίους πόρους.

Όπως έχουμε πληροφορηθεί από το ΥΠΕΞ, η συγκεκριμένη πρόνοια του Υπουργείου Υγείας δεν εφαρμόζεται, τόσο στην περίπτωση της εν λόγω πρεσβείας, όσο και από τις υπόλοιπες διπλωματικές αποστολές. Συναφώς αναφέρεται ότι, η μη συμμόρφωση των διπλωματικών αποστολών στις παραπάνω διαδικασίες έχει επισημανθεί και στην Ετήσια Έκθεση της Υπηρεσίας μας για το έτος 2014.

Παράλληλα, έχει αναγνωρισθεί η επιτακτικότητα της ανάγκης, αφενός για προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων για τη διασφάλιση των καλώς νοούμενων συμφερόντων της ΚΔ και αφετέρου, μέχρι την επίτευξη κοινής αποδεκτής λύσης, η διενέργεια όλων των απαραίτητων ελέγχων από το Υπουργείο Υγείας. 

Η Ελεγκτική Υπηρεσία αποτάθηκε στο Υπουργείο Υγείας και στο Υπουργείο Εξωτερικών, για τις από μέρους τους απορρέουσες ενέργειες ωστόσο εκκρεμεί μέχρι και σήμερα η απάντηση τους. 

Δείτε επίσης
Τελευταία ενημέρωση ΔΕΚ. 21, 2017